Provkörning av Volkswagen T -Roc Cabriolet

Uppdaterad: 4 maj 2020

Sedan den första generationen cabrioleter började byggas hos VW, för över 70 år sedan har en del vatten runnit under broarna.

År 2020 är vi nu inne på 5:e generationen cabrioleter och i och med den stora efterfrågan på suvar i olika storlekar ansåg VW att T-Rocen skulle få lite plastikkirurgi och bli av med sitt tak.

Inte ett så dumt val i mina ögon. Det var bara en tidsfråga innan VW gjorde sin ”första öppna crossovern i kompaktklassen.”


"I love it!"


Priset för T-Roc Cab börjar på 339 900 kr i standardutförande, med R-line paketet, 386 900 kr och testbilen hamnar på hela 487 000 kr.

Skillnaden mellan standard och R-line paketet är, kortfattat: standard är lite mer spartansk och fokuserad på komfort medan R-line är mer exklusiv, aggressiv och har även en sportigare interiör och exteriör.

”Min” bil för dagen är en R-Line klädd liten svart filur med massor av charm.

Charmbullen finns enbart med ett motoralternativ, den rätt prövade 1,5 liters TSI motorn på 150 hk parat med den välkända 7-stegade DSG lådan.

T-Rocen bygger på VW:s MQB plattform och är således ganska, ja, bullig av sig, yttermåtten mäter 426 cm på längden 181 cm bred o 151 på höjden. I love it!


Då det här är min första presskörning någonsin kände jag mig ganska vilsen när jag väl hade fått ruttbeskrivningen och började köra ut mot de sörmländska landsvägarna. Där det visade sig att jag skulle spendera större delen av min dag i solsken och slingrande utmanade vägar.

Kosan styrdes mot Järna och Gnesta, vidare mot Björnlunda för att ta en paus i Källvik för lunch.

Bilen finns enbart med framhjulsdrift och förmodligen är det en tanke bakom för att inte många av de här bilar kommer gå i svårare terräng än asfalt.


Det första interiörsmässiga intrycket är ungefär som att få en varm kram av min mor. Det känns bekant, man känner sig trygg och det är av bra kvalité, inga direkta överraskningar.

T-Rocen erbjuder plats för 4 personer och även 280 liters bagageutrymme, imponerade för en så kompakt bil.


Ekipaget har tillräckligt med kräm för att den inte ska kännas underbestyckad, växellådan jobbar som jag förväntar mig, dock några gånger tvekade den vid kick down och då och då är den ryckig vid låga farter.

De små fadäser kan inte ta bort mitt muntra humör med cabrioleten nedfälld och solen skinande i ansiktet, här kommer vi till det nya för just denna bil.

En tygsufflet som på 9 sekunder gör att denna lilla bil kan få ett tak som alla inte är förunnade, himmelen.

Ljudnivån i bilen med sufletten uppe är lågt och det blir en ombonad känsla i kupen.


För er som följer Bilkänsla på Youtube vet om att jag har en lätt fäbless för små kompakta bilar, ni kan gissa hur mitt humör var när vårsolen kysste mitt ansikte på slingriga landsvägar.

Det var tungt att lämna tillbaka nycklarna när vi väl hade kommit tillbaka till VW huvudkontor och det är en sådan känsla en charmig bil som T-Roc Cabriolet skall ge.

Från utsidan lovar T-Rocen det bästa av två världar, versatiliteten från en Crossover och känslan bara en cabriolet kan ge.

Vem vill inte ha det?



1212 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla